Switch
Een jaar of drie zit ik er nu in. De switch, mijn switch. Vanuit het onderwijs (ik was ruim tien jaar leerkracht op verschillende basisscholen en ook een poosje docent Nederlands op een ROC) naar, ja waar naartoe eigenlijk?
In 2010 studeer ik af. Nederlandse Taal en Cultuur, richting taalbeheersing, in Utrecht. Communicatie dus. Mijn scriptie gaat over lees- en schrijfonderzoek. Heeft het herlezen van je tekst invloed op de kwaliteit van de tekst? Communicatie in zijn puurste vorm. Schrijven voor lezers.
En daarna, na het afstuderen? Iets met communicatie dus. En social media. Want daar ben ik inmiddels ook aan verslingerd. Privé, maar ook vanuit professioneel communicatie-oogpunt. Een nieuw communicatiekanaal met een schat aan mogelijkheden die nog lang niet door iedereen worden gezien en benut. Daar wil ik iets mee!
Hoe kom ik daar? Als starter van halverwege de dertig midden in de crisis merk ik dat het moeilijk is om werkgevers te overtuigen een ‘oude’ starter en voormalig juf aan te nemen. Al zie ik zelf alleen maar voordelen. Dit is wat ik écht wil, ik hoef niet meer rond te kijken en uit te proberen. Ik heb veel werkervaring, ben geen beginner op de arbeidsmarkt, ik weet van aanpakken en doorpakken (anders was het me niet gelukt om naast mijn baan en gezin een studie af te ronden) en ik ben gemotiveerd.
Tijdens mijn zoektocht ontdek ik dat ik niet moet kijken naar functietitels, maar naar de vaardigheden die gevraagd worden. En ik ontdek overeenkomsten. Heel veel overeenkomsten. Ik zet mijn vaardigheden op een rij en bestook google met deze termen. Er gaat een wereld aan mogelijkheden open!
Hoe moeilijk ik dat ook vind, blijf ik zo dicht mogelijk bij mezelf: social media en communicatie. Lekker breed dus. Het levert mij een jaar op de klantenservice-afdeling van een softwarebedrijf en daarna mijn laatste baan als Salesforce consultant op.
Nu, november 2013, merk ik dat mijn doel gaandeweg verfijnd is. Ik wil schrijven. Voor websites, voor nieuwsbrieven, voor social mediakanalen, voor blogs, voor … (vul maar in), als content manager, als social media manager, als storyteller, als community manager, noem het maar.
Ik wil verhalen vertellen. En daar maak ik werk van.