#NationaleOfflinedag

Vanmorgen in mijn twittertimeline:

twitter

Interessant, iemand die, op internet, tweet over de Nationale Offline dag. Dit vroeg om wat speurwerk op de hashtag #NationaleOfflinedag en daar zag ik toch wel wat hits, niet veel, maar toch. In mijn TL is Mariska de enige.

Na wat googlen kwam ik op deze facebookpagina terecht. De makers van deze pagina hebben een event aangemaakt voor vandaag met de omschrijving:

“Een hele dag zonder Facebook, Twitter en WhatsApp…..

KAN JIJ DAT AAN?

12 april is het namelijk nationale offlinedag: één dag in het jaar waarop we afspreken niet te internetten en elkaar te sms’en maar wél te bellen en ‘in het echt’ af te spreken! Ga de uitdaging aan en doe mee!!!”

En daar gaat het mis. Volgens mij is er verschil tussen online / offline  en social media. Dat wat in de volksmond Social media heet (lees: Facebook, twitter, What’s App, LinkedIn) maakt gebruik van internet. Een dag geen gebruik maken van Facebook, Twitter en What’s App is iets heel anders dan niet internetten en dus offline zijn. Probeer zonder internet maar eens een betaling te doen. Wie stuurt er tegenwoordig nog een acceptgiro in de brievenbus van de bank?

Ik snap natuurlijk de gedachte erachter wel. Iets met bewustwording en zo, dat we beseffen dat we de hele dag online (willen of moeten(?)) zijn en dat het ook wel eens goed (en lekker!) is om even niet bereikbaar te zijn, voor niemand. Gelukkig kan ik dat heel goed zelf beslissen. Als ik geen zin of tijd heb om te reageren, dan doe ik dat ook niet. Kuch, dat probeer ik.

Want ja, ook ik ben online. Elke dag. Op sociale netwerken (Facebook, twitter, youtube, skype, What’s App, noem maar op) en op de rest van internet. Want dat is mijn werk.

Nu ben ik bezig met een implementatie van Salesforce, samen met drie andere collega’s. Salesforce werkt in de cloud, online dus. Super handig, want daarom hoeven we niet uit alle hoeken van het land bij elkaar te komen om dit project te realiseren. Dat doen we allemaal thuis, met onze eigen laptops op ons eigen internet, op dezelfde wolk. Dat scheelt reistijd en reiskosten en een kantoor. We overleggen via skype, houden contact via e-mail en zoeken naar oplossingen en instructies onder ander op youtube.

Tussendoor, voor de ontspanning, bij gebrek aan de gesprekken bij de koffieautomaat, volg ik wat er op facebook en twitter gebeurt, inderdaad, voor de fun en voor een beetje nieuwsgaring, want je moet natuurlijk wel een beetje bijhouden waar de gesprekken bij de koffieautomaat over gaan.  Want dat is twitter, koffieautomatenpraat.

Prompt komt mijn timeline met deze tweet op de proppen. Dit kan geen toeval zijn.

twitter2

Voor mij dus nooit (nou ja, zeg nooit nooit) een dag offline. En zou ik dat willen, dan kan ik gelukkig online terecht voor offline activiteiten.