Contentmanager vs. leerkracht
Een poosje geleden, toen ik al wist dat de baan die ik had op de tocht stond en nog volop in de ontkenning zat, kwam ik een blog tegen met deze titel: 7 reasons to hire a former teacher for a content Marketing job. Dat móét wel over mij gaan, dacht ik. En ik zie parallellen.
Contentmarketing is marketing bedrijven met content die aansluit op de behoeften van het publiek. Die aansluit bij waar het publiek naar op zoek is, wat het publiek wil weten. Het doel hierbij is dat steeds meer mensen jou weten te vinden zodat je een relatie, een verbinding (engagement) aan kunt gaan met je publiek. Dat het publiek juist bij jou moet kopen, ligt er niet bovenop. Al is de rolverdeling natuurlijk wel duidelijk. Een merk of bedrijf maakt die content natuurlijk met als einddoel meer omzet en meer winst te halen. De content moet als het ware het publiek vasthouden en verleiden. Het is dan aan het publiek om dat vasthouden en verleiden toe te laten of niet en om eventueel over te gaan tot aankopen. Het staat als een paal boven water dat consumenten zich niet al te makkelijk laten verleiden en als ze weten dat ze verleid worden met als doel dat ze iets bij je moeten kopen, dan haken ze af.
Precies zo gaat het in de klas. De rolverdeling is duidelijk. De leraar heeft als doel zijn leerlingen kennis en vaardigheden bij te brengen en de leerling moet die kennis en vaardigheden eigen maken. En leren, dat is niet leuk. Het wordt wel net even leuker als je helemaal niet het gevoel hebt dat je aan het leren bent, dat het gewoon leuk is wat je doet. Zowel voor leerling als leraar. Dat je die rolverdeling niet zo doorhebt, zeg maar.
Dus dat blog snijdt hout. Want, en dan volgen nu in het kort de redenen waarom Roger C. Parker vindt, dat je dus een leerkracht zou moeten aannemen voor content marketing:
- Leerkrachten zijn gewend om kort, helder uit te leggen, ook onder druk, met inlevingsvermogen. Uitleggen en vertellen: precies wat een content manager doet.
- Leerkrachten zijn planners, voor lange en korte termijn, maken keuzes over wat wel en wat niet te doen. Plannen: precies wat een content manager doet.
- Leerkrachten weten hoe ze efficiënt onderzoek kunnen doen: waar zoek je informatie, hoe vat je die samen, hoe presenteer je die informatie? Onderzoeken: precies wat een content manager doet.
- Leerkrachten geloven in (leer)opbrengsten op de langere termijn, in een leerproces. Focus op lange termijn: precies wat een content manager doet.
- Leerkrachten leren snel, nemen nieuwe vaardigheden en kennis snel op. Snel eigen kunnen maken: precies wat een content manager nodig heeft.
- Leerkrachten zijn gewend aan het ‘gevecht om aandacht’. Verbinden, relevant en afwisseling zijn toverwoorden. Aandacht trekken: precies wat een content manager doet.
- Leerkrachten bouwen relaties op gaan deze écht aan. Verbinden: precies wat een content manager doet.
Zelf ben ik ook leerkracht geweest en ik weet en herken helemaal waar Roger C. Parker het over heeft. Ik zou alleen nog één reden willen toevoegen. Leerkrachten zijn luisteraars. Door te luisteren naar leerlingen, ouders, collega’s, wie dan ook, kun je onderwijs afstemmen op de leerling. Niet alleen luisteren naar wat er daadwerkelijk gezegd wordt, ook goed kijken naar gedrag is luisteren. Gedrag kan behoeftes verklaren, van iedereen. Luisteren: precies wat een content manager doet.
Nu nog een werkgever vinden die dit ook vindt.