Waarom? Daarom!

Dag één en twee van het Praktijk Diploma Social Media waren praktisch. Accounts op twitter, facebook, LinkedIn, HootSuite aanmaken (duh, heb ik al) en optimaliseren.

Puntjes van aandacht waren toch wel de headline en de summary op LinkedIn. Welke zeven woorden laten zien wie ik ben en kan ik in de headline zetten? Professioneel en ook nog een beetje persoonlijk. Gelukkig ben ik niet de enige die daarmee worstelt. Voor mezelf is het gewoon duidelijk waar mijn professie zit en wat mijn passie is, dat is een gevoel, dat zit in mij. Maar hoe krijg ik het eruit? Met een beetje inspiratie van anderen  lukt het uiteindelijk aardig, ik ben nog niet helemaal tevreden. Ik blijf sleutelen!

Ben ik eindelijk uit een paar woorden gekomen die de lading een beetje dekken, kan ik de summary gaan invullen. Het grote vraagteken dat zich boven mijn hoofd genesteld heeft, en nu dus ook in het lege vak onder het woord ‘summary’, wil antwoord op de waarom-vraag. Waarom geloof ik in de kracht van social media, waarom ben ik ervan overtuigd dat social media de toekomst is? En dan heb ik het over bedrijven. Gelukkig mag ik meer woorden gebruiken dan zeven, want daar ben ik wel van, van lekker veel woorden.

Na anderhalve dag nadenken, kom ik tot wat persoonlijke voorbeelden die voor mij illustreren wat de kracht van social media is. Wat heeft het mij opgeleverd?

Ook ik ben natuurlijk begonnen op Hyves, in 2007 overgehaald om ook een account aan te maken. Vanaf het moment dat ik weer in contact kwam met oud-klasgenoten in de stad waar ik opgegroeid ben, honderd kilometer van mijn huidige woonplaats vandaan, was ik verkocht. Herinneringen ophalen, weer betrokken bij elkaars dagelijks leven. Maar ook het  contact met vrienden die ik door het drukke (gezins)leven niet zo vaak zie is intensiever geworden. Bijkletsen hoeft niet meer, dat doen we via social media, inmiddels facebook. Als we elkaar zien, is het contact meteen intenser omdat we veel meer van elkaar weten wat er speelt. Social media verrijkt en verdiept mijn sociale leven.

September 2009 open ik mijn account op Twitter. Ik wil meer weten over social media en waar kun je die informatie beter vinden dan op een platform in social media. Ik ben mensen gaan volgen, bekende en onbekende, kranten, nieuwsbronnen, blogsites. Gaandeweg ontdek ik wat hashtags zijn en hoe je die gebruikt, wat de afkortingen bij die hashtags betekenen. Ik ontdek de etiquette die bij twitter hoort. Ik plaats af en toe eens wat persoonlijke berichtjes over wat mij bezighoudt en ik retweet interessant nieuws of interessante links naar blogs. Dat levert nieuwe volgers op die voor mij weer interessant zijn omdat ik via die volgers weer nieuwe kennis kan opdoen.

En zo is het balletje gaan rollen en werd steeds duidelijker wat ik wilde doen als ik afgestudeerd ben. Communicatie en Social Media zijn de sleutelwoorden. En als je een carrière wil in die richting, waar moet je dan zijn? Precies!

Dat deed ik. Ik volgde vacaturesites, recruiters, nog meer blogsites over social media en communicatie. Werd terug gevolgd. Mijn oproepen werden geretweet, mensen dachten met mee, wilden me helpen. Ondertussen zorgde ik voor een goed cv op LinkedIn waarvan de link weer in mijn twitter-bio stond en maakte ik een cv op Pinterest. Want als je wil laten zien dat je passie hebt voor social media? Precies!

En die passie mag ik omzetten in ruim vijf weken Bangalore, India. Over 13 nachtjes