Service

Na twee dagen intensieve training in de vorm van presentaties over cloudcomputing, de mogelijkheden en onderdelen van Salesforce en voorbeelden van projecten over het toepassen en implementeren van verschillende Salesforceproducten, is er ein-de-lijk de mogelijkheid om Bangalore verder te verkennen dan de pinautomaat en de Spar in de straat.

Vrijdagmiddag sla ik meteen mijn slag met de aanschaf (ook ein-de-lijk) van een mooi, klein, handzaam digitaal fotocameraatje in de Croma-shop. Alleen het hele verkoopproces is al een aparte blog waard. Natuurlijk kreeg ik als westerling meteen het duurste minicameraatje te zien toen ik vroeg wat ze hadden. Toen ik eenmaal mijn budget duidelijk had gemaakt, ging het beter en kreeg ik camera’s te zien die daar binnen vielen. De verkoper met het rode shirt werd continu bijgestaan door een collega in wit overhemd.  Na wat vragen over opladen, kaartjes, kabeltjes en stekkers, besluit ik de paarse camera te nemen en word ik daarna meteen begeleid naar een computer om mijn gegevens daar in te vullen. Niets gaat hier namelijk zonder registratie van allerlei persoonsgegevens. Het viel me mee dat hij geen pasfoto en kopie van mijn paspoort en visum en inentingenboekje wilde hebben. Mijn naam, adres en e-mailadres waren voldoende. Na deze registratie kreeg ik een bonnetje waarmee ik naar de kassa kon om te betalen. Daarna kon ik weer terug naar de meneer met het rode shirt die ondertussen de camera aan zijn collega met wit overhemd gegeven had. Daar werd mij precies uitgelegd hoe de camera werkt, hoe de batterij erin moet (heeft ‘ie meteen gedaan), hoe de geheugenkaart erin moet (ook meteen gedaan), hoe de batterij in de oplader gedaan moet (deed hij voor, voordat hij de batterij in het toestel zelf deed), daarna liet hij zien hoe hij aan moet, hoe je moet zoomen en hoe je de gemaakte foto’s kan bekijken.  Beduusd van zoveel service, vergeet ik helemaal dat ik natuurlijk al lang weet hoe een digitale camera werkt.

Met toegewijde zorg pakt hij na de uitleg de camera weer in, geeft hij mij er een hoesje bij en krijg ik alles mee in een mooi Croma-tasje. Ik word nog net  niet uitgezwaaid als ik de winkel verlaat.
Wel moet ik dan langs de guy van security want hij moet namelijk nog een gaatje in mijn bonnetje prikken, anders mag ik de winkel niet uit.

Vrolijk steken mijn collega’s en ik de straat over. Niet dat dat eenvoudig is. Het verkeer rijdt immers links en komt dus van rechts. Daarnaast raast het als een dolle. En ligt er nog wel eens een koe op de middenberm.

Eenmaal aan de overkant, gaan we naar de Spar voor boodschappen. Mijn camera en ik mogen van de security die buiten staat ook naar binnen. Het detectiepoortje waar we steeds door moeten lopen is al gewoon geworden, dat hij soms wel en soms niet afgaat ook. Niet dat het enig verschil maakt, maar toch.

Eenmaal aangekomen bij de Spar wil een winkelmeisje bij de ingang mijn tas bekijken. Vol trots doe ik mijn Croma-tasje open en laat mijn nieuwste aanwinst zien. ”Is that a camera, madam?” vraagt ze met een blik die haar nieuwsgierigheid verraadt. Daarna wil ze ook nog even in mijn handtas kijken. Ze is tenslotte professioneel.

Anderhalf uur later ontvang ik een mailtje van Croma:

“Dear Ms. OOSTERVELD .,
 
Thank You for shopping at Croma The Electronics Megastore. We hope you have enjoyed the experience and will make the most of your new gadget. Attached is a copy of your invoice giving details of your transaction and Terms & Conditions as applicable. Other relevant information is given below for your ready reference and safe keeping.
 
Store Contact-Number:18002583636
 
www.cromaretail.com
 
Expect the best, expect the latest – only at Croma The Electronics Megastore!
 
Team Croma”

Het verkennen van Bangalore kan beginnen!