De eerste keer
Voor de allereerste keer in mijn leven was ik op een heus congres, event. De Salesforce Customer Company Tour in de Beurs in Rotterdam. Onderdeel van #SalesforceLIVE.
Eenmaal binnen werd ik gemerkt. Met een keycord. Geel voor de klanten, blauw voor de partners en rood, welke groep dat was ben ik kwijt, het zouden zomaar de sponsoren kunnen zijn, geen idee.
Het bedrijf waar ik werk is partner en zodoende werd ik getrakteerd op een blauwe. Met kaartje met naam en toenaam.
Een paar hakken en ondanks het warme weer toch maar een luchtig vestje over mijn kortemouwent-shirt, bleken geen verkeerde kledingkeuze. Veel mannen waren gekleed in donkergrijze, lichtgrijze, blauwe pakken, compleet met stropdas en vrouwen droegen mantelpakjes (met panty!) met colbertjes. Tot ik verder keek en ook mannen in spijkerbroek met gympen en vrouwen in zomerkleding zag. Af en toe vroeg ik me zelfs af of ze meteen doorgingen richting nachtleven of strand.
Onwennig zocht ik de tafel waar mijn collega’s zich verzameld hadden. Ik baande me een weg tussen de pakken en hakken en vond ze bij het Social Media Command Center. Daar bepaal ik nog snel tussen de happen van de lunch door, welke breakout sessions ik wil bijwonen.
Twijfelkont als altijd, kan ik weer eens niet kiezen. Service Cloud of Marketing Cloud? Tijdens het lopen naar de zalen besluit ik de sessie te bezoeken over de Service Cloud. De Customer Case is Telenet, een relatief kleine telecom/internet speler op de Belgische markt. Het is een interessant verhaal, de bezoekers krijgen een kijkje in de keuken van dit bedrijf. Hoe hebben zij Salesforce ingezet, hoe is hun ontwikkeling daarin verlopen. Een mooie presentatie met best practices voor bedrijven die eraan denken ook de Service Cloud in te gaan zetten.
De tweede sessie is zeker Marketing Cloud. KLM trakteert het publiek op hun marketing strategie op het gebied van social. Niet eens zozeer hoe zij de Marketing Cloud (in hun geval Radian6) hierbij inzetten, maar meer hun acties. En die zijn ronduit origineel en inspirerend.
Dat vind ik niet alleen, de zaal is bomvol en na een klein beetje overtuigingskracht bij de ingang, mogen de laatkomers nog naar binnen, ook al moeten ze staan.
KLM laat zien dat je met social wel degelijk geld kunt verdienen. Hun consumentenacties verhogen hun engagement enorm. KLM surprise en meet and seat zijn bekende acties. Karlijn Vogel-Meijer vertelt ook dat op 27 juni een nieuwe actie gelanceerd wordt: KLM game, waarbij je inlogt met een social media-account. Het spel draait hierom: “Can you manage your own airline?
Bij de derde sessie kies ik voor The Social Machine. En daarbij koos ik voor een zaal vol mannen met pakken en een Aziaat die vertelt over een platform: Device Cloud, over hoe je apparaten aan elkaar kunt koppelen en kunt bedienen vanuit Salesforce. Ik zie een plaatje met tablets, smartphones en laptops en een koelkast.
Niet zo’n koelkast zoals bij jou en bij mij thuis, om de yoghurt, vleeswaren, cola en witte wijn in te bewaren en te koelen, maar zo eentje die je alleen bij bedrijven ziet. Groot. En met de Social Machine kun je deze dus vanaf elk aangesloten device regelen.
Handig, daar niet van, maar halverwege de presentatie haak ik toch af en bedenk me dat de betekenis van ‘social’ op deze manier wel erg opgerekt wordt. Verder afdwalend vraag ik me af wat dan eigenlijk de betekenis, of definitie van social, social media, social enterprise eigenlijk is. Daar ga ik later nog eens dieper over nadenken.
Applaus, deze sessie is ten einde. Op naar de bar!
Oh nee! Eerst nog het slot met René van der Gijp. Omdat ik hem associeer met voetbal, weet ik niet goed wat ik van hem op een event voor een IT / socialmediabedrijf kan verwachten.
Het is leuk! Rode draad is communicatie en hij begint fijn: “Sociale media, die neem je toch niet serieus! Toen ik een keer met KLM vloog en uitstapte zei een stewardess tegen me dat ik eventuele klachten op facebook kon zetten, dan gaan ze er meteen mee aan de slag. Nou, als ik iets te klagen heb. Dan zeg ik dat toch gewoon meteen.” En zo is het. Hij vertelt boeiend en bij vlagen hilarisch over hoe hij omgaat met (online) communicatie.
Met nog een glaasje met mijn collega’s is mijn eerste congreservaring een feit. Het viel best mee.